Monday, July 27, 2015

Balloon sundress and knot headband



Assalamualaikum,

Balloon sundress ini saya jahit menggunakan pattern daripada buku "Girls Style Book" oleh Yoshiko Tsukiori dan H.H.


Dress ini saya gunakan kain cotton. Kain jenis ini tidak panas dan sesuai untuk anak dara saya bermain, ia menyerap peluh dan sangat selesa. Style sundress ini dan sangat sesuai di pakai untuk ke swimming pool ataupun berkelah di tepi pantai. Sundress jenis ini juga sangat sesuai untuk musim panas. Di Senegal ini, musim summer panasnya tidaklah bahang seperti di Bahrain dahulu tapi musim panasnya membuatkan badan berpeluh-peluh kerana huminity disini adalah tinggi.



Saya suka dengan bentuk skirt yang seakan-akan belon ni...ia membuatkan skirt kelihatan kembang. Kebiasaannya Aira dan Aisya memang suka dengan skirt kembang. Pada Aisya, skirt jenis ini adalah skirt "princess".



Kalau diikutkan pattern asal daripada buku, dress ini digayakan dengan matching headband menggunakan bunga yo-yo. Saya tukarkan kepada knot headband. Untuk membuat knot headband ini, saya gunakan tutorial daripada blog Girl Inspired.

Pattern asalnya juga ada ribbon rosettes pada bahagian pinggang depan dress. Saya tidak buat ribbon rosettes kerana saya tidak ada ribbon yang sesuai dengan warna kain yang digunakan.

Dress ini di jahit dengan lapik lining penuh dari bahagian atas hingga ke skirt. Untuk keselesaan, saya gunakan kain cotton nipis sebagai kain lining.


Walaupun dress ini kelihatan agak rumit untuk dijahit, sebenarnya ia amat mudah. Buku "Girls Style Book" ini sangat membantu dengan cara untuk menjahit yang amat mudah untuk diikuti berserta gambar bagi setiap langkah.

Alhamdulillah, Saya sangat berpuas hati dengan hasil Balloon sundress ini.

Terima Kasih kerana sudi singgah dan membaca blog saya ini.

Insya Allah kita jumpa lagi di post akan datang.


No comments:

Post a Comment