Sunday, September 20, 2015

Maren Dress

Assalamualaikum,


Setiap bulan pada 1hb dan 15hb adalah hari yang paling saya suka!. Setiap pagi pada kedua-dua hari ini, saya akan tak sabar-sabar untuk membuka email. Ini kerana, pattern menjahit daripada "The Sew What Club" akan sampai pada kedua-dua tarikh ini. 




Pada 1hb September yang lepas, pattern "Maren Dress" telah sampai ke dalam inbox saya...Yeay!!! Pattern ini telah lama saya nantikan. Peter Pan collar dan drop waist dress!!! Saya memang lama nak mencuba menjahit drop waist dress untuk anak dara saya, tapi masih belum jumpa pattern yang sesuai. Akhirnya, dapat juga saya mencuba menjahit drop waist dress yang sangat mudah dan simple ini.
 

Pattern ini adalah rekaan Jessica Cristian daripada Craftiness is not optional.



Ini adalah pertama kali saya menjahit Peter Pan Collar dan saya amat suka hasilnya.




Saya juga suka dengan sentuhan comel "keyhole opening" di bahagian belakang baju. Pada saya ia sangat COMEL!!!
 
Lengan baju juga sangat-sangat mudah.  Bahagian bodies baju bersambung terus (one piece) dengan bahagian lengan. Ini membuatkan proses menjahit baju ini amat mudah dan singkat.

Skirt untuk dress ini tidak menggunakan teknik gathering ruffle. Ia menggunakan kaedah pleated.

Saya menggunakan fabrik tempatan yang boleh didapati di kedai-kedai kain tempatan di Senegal. Kain ini dipanggil "Banzin". Kain jenis ini menggunakan teknik "dye". Terdapat pelbagai warna yang boleh didapati di kedai-kedai berkenaan.

Untuk bahagian collar pula, saya menggunakan cotton biasa yang saya beli di Malaysia. 

Untuk bahagian facing dalam baju, saya menggunakan kain cotton nipis supaya lebih selesa dipakai.


Aira dan Aisya di atas bumbung rumah kami sambil memandang rumah jiran kami.Kisah mereka ada saya cerita dalam post INI


Maren dress ini sangat mudah dan cepat untuk dijahit. Yeay, untuk Maren Dress!!

Terima kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment