Thursday, July 28, 2016

Geranium Dress untuk Alya


Assalamualaikum,

2 minggu sebelum ini saya kongsikan dress yang saya jahitkan untuk Aira dan Aisya menggunakan pola yang sama. Hari ini pula saya nak berkongsi dress yang saya jahitkan untuk Alya. Masih menggunakan pola yang sama kecuali kali ini labuh skirtnya dipanjang un tuk digayakan sebagai dress tanpa seluar. Dress ini saya gunakan pola Geranium dress yang telah direka oleh Rae.


Pola dress yang sama saya gunakan untuk Top Aira dan Aisya sebelum ini, tetapi berbeza dari segi panjang dress. Saya gunakan pola dress untuk Alya kali ini.

Untuk bahagian lengan pula saya hanya gunakan pola tanpa lengan.





Leher pula saya gunakan potongan leher biasa. Berbeza dengan potongan leher Aira dan Aisya, pada kali ini saya menggunakan potongan yang lebih simple. Simple but nice!

Untuk bahagian skirt pula saya menggunakan kedut biasa dan bukan pleated. Untuk Aira dan Aisya sebelum ini saya susun skirt secara pleated.

(Please mama, no more pictures!)

Disebabkan kebosanan, Alya sudah tidak mahu diambil gambar lagi. Dia sibuk nak payung macam kakak Aira dan Aisya. 

Gaya Alya dengan payung ditengah panas : )

Saya memang sangat suka dengan pattern /pola baju ini. Ia sangat versatile dan selesa dipakai oleh si kecil. Saya tidak memerlukan mesin jahit tepi untuk menjahit baju ini. Semua jahitan disorok dan membuatkan si manja selesa. Untuk bahagian skirt pula saya gunakan French seam untuk kemasan. 

Kepada sesiapa yang baru sahaja belajar menjahit saya syorkan untuk membeli pola PDF daripada Rae ini. Senang, mudah dan cepat!

Jika ingin melihat dress yang saya jahitkan untuk Aira dan Aisya menggunakan pola yang sama sila klik disini:


Selamat mencuba!

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita akan berjumpa lagi untuk post akan datang.


2 comments: