Saturday, March 4, 2017

Georgia Dress for Aira


Assalamualaikum semua,

Hari ini saya nak berkongsi dress yang saya jahit untuk Aira. Ini adalah Georgia Dress daripada Violette Field Threads.

Saya pernah berkongsi hasil menggunakan pola yang sama sebelum ini iaitu Flamingo Dress untuk Tia, Sila klik DISINI.

Assalamualaikum everyone,

Today I would like to share the dress that I had sewn for Aira. It is the Georgia Dress from Violette Field Threads.

I had shared the output from the same pattern previously which is the Flamingo Dress for Tia. Please click HERE.

  


Pola ini mempunyai 2 pilihan jenis skirt. Kita boleh memilih antara skirt bertingkat ataupun simple skirt. Pada kali ini, saya memilih untuk menjahit 3 tiered skirt untuk Aira. Dengan pilihan skirt jenis bertingkat ini, twirling faktornya adalah lebih tinggi...hehe. Gadis mana yang suka twirling skirt kan?

This pattern comes in 2 options. We can choose to between tiered skirt or a simple one. This time, I chose to make a 3-tiered skirt for Aira. This options would increase the twirling effect. All girls love twirling skirts, right?




Saya menggunakan kain yang Encik Suami belikan di Korea Selatan semasa beliau tahun lepas atas urusan kerja. Kain ini memang sangat best. Ia adalah kain jenis cotton yang tidak mudah kedut. Setiap kali selepas basuh baju, saya cuma perlu keringkan secara bergantung menggunakan hanger dan apabila sudah kering, saya tidak perlu seterika lagi.

Senang kan? Para-para ibu mesti suka kan? hehe

Untuk butang bahagian belakang pula, saya telah menggunakan butang bercorak payung. Butang ini saya beli semasa kami menetap di Afrika iaitu di Senegal,. Saya beli daripada kedai kesukaan saya iaitu Islima Store. Sila Klik DISINI untuk melihat apa yang ada di dalam kedai tu.

Para karfter pasti seronok kalau dapat jejakkan kaki di dalam kedai itu. Islima Store ni bukanlah kedai moden yang cantik seperti Spotlight, tetapi apa yang ada di dalam kedai itu sangat comel dan unik dan cukup untuk menggembirakan hati si tukang jahit.

I used the fabric that Mr Hubby bought in South Korea during his work trip last year. The fabric is superb. It is made of non-frizzy cotton. After  washing it, I just need to hang it to dry whitout having to iron it afterwards.

Easy peasy lemon squezzy.  All mothers love this, right? hehe.

I opted for umbrella-themed button for the back. I bought the button during our African tour in  Senegal. I bought it from my favourite store, Islima Store. Please click HERE to see what is inside the store

In terms of infrastructure, the store is not as modern as Spotlight, but the items displayed in the store is cute and exquisite, and would excite the heart of a crafter.




Kembali kepada cerita dress ini. Saya telah jahitkan juga headband yang menggunakan fabrik yang sama dengan baju. Knot headband ini saya gunakan cara yang sama dengan headband sebelum ini. Klik DISINI.

Back to the dress. I also sewn a headband using the same fabric as the dress. The knot is made using the same technique that I used before. Click HERE.



 Si ulat buku mama : )

Mama's bookworm :)



Gambar-gambar ini telah diambil semasa kami sekeluarga bercuti di Colmar Tropicale, Bukit Tinggi, Ia merupakan resort yang bertemakan pemandangan di Perancis yang sungguh cantik. Maklumat lanjut mengenai resort in boleh dilayari DI SINI.


The photos were taken during our family trip to Colmat Tropicale, Bukit Tinggi. It is a beautiful French-themed resort. Details of the resort can be found HERE.



Terima kasih kerana sudi singgah dan membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

Thank you for visiting my blog.

God willing, we will meet again in my next post.

No comments:

Post a Comment