Tuesday, October 6, 2015

Summer Picnic Dress: Free Pattern

Assalamualaikum,

Ini adalah "Summer Picnic Dress". Dress ini adalah pattern percuma Lindsay Wilkes daripada "The Cottage Mama".

Dress yang dipakai oleh Aisya ini adalah "hands me down" dress daripada Aira. Saya jahit Summer Picnic Dress ini pada 2014  Pada masa itu, saya jahit picnic dress untuk ketiga-tiga anak dara saya. Size 18 bulan, 5 dan juga size 7. Pattern percuma yang disediakan oleh Lindsay adalah daripada 12 bulan hingga ke 4 tahun sahaja. Saya telah besarkan sendiri pattern ini untuk size 5 dan 7.



Kepada sesiapa yang ingin mencuba menjahit menggunakan PDF pattern, adalah sangat sesuai untuk mencuba pattern percuma ini. Biasanya, sebelum saya membeli PDF pattern daripada designer, saya akan mencuba pattern percuma daripada designer itu dahulu. Jika saya rasa sesuai dan suka dengan cara tutorial yang disediakan, baru lah saya akan membeli pattern PDF yang lain.

Ini adalah pattern pertama yang saya jahit dengan menggunakan design Lindsay. Selepas mencuba untuk menjahit pattern percuma daripada Lindsay Cottage Mama ini, saya terus jatuh cinta dengan design yang direka oleh Lindsay. Sejak itu, saya mula untuk membeli PDF pattern daripada etsy yang direka oleh Lindsay. Sejak itu jugalah saya beli buku yang ditulis oleh Lindsay "Sew CLASSIC CLOTHES for Girls".




Untuk dress ini, saya gunakan fabrik yang dikenenali sebagai kain banzin tempatan Senegal. Kain ini telah diwarna menggunakan teknik "tie dye".



Saya suka Summer Picnic Dress ini. Ia bukan sahaja mudah untuk dijahit, ia juga sangat mudah untuk dibuka pakai. Ia sangat sesuai untuk dibawa untuk  dibawa dan pakai ketika berkelah dan bercuti. Untuk digunakan ketika di swimming pool pun sangat mudah dan selesa.



Aisya sedang menikmati angin Lautan Atlantik.



Saya rasa saya perlu jahit lagi Summer Picnic Dress ini untuk Alya. Dress yang pernah saya jahitkan untuk Alya tahun lepas sudah pun tak muat.

Terima kasih kerana sudi singgah dan membaca blog saya.

Insya Allah kita akan berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment