Monday, October 3, 2016

Double Scoop Happiness : Daphne Wrap Dress with Kanggaroo Pocket



Assalamualaikum semua,

Hari ini saya nak berkongsi Wrap Dress yang saya jahitkan untuk Alya. Untuk kali ini saya menggunakan pola dan pattern "Daphne Wrap Dress" yang direka oleh pereka kesukaan saya iaitu Lindsay Wilkes dari blog The Cottage Mama.

Ia adalah pola/pattern berbentuk PDF. Mamandangkan sejak kebelakangan ini, saya ada menerima bebrapa pertanyaan melalui email berkenaan pengunaan pola PDF, saya ambil peluang kali ini untuk berkongsi cara-cara bagaimana bekerja dengan 'Pola PDF". 

Langkah pertama, kita perlulah membeli pattern/pola dari The Cottage Mama (ataupun mana-mana pereka pilihan masing-masing) melalui internet. Dan pola akan dihantar terus kepada kita melalui email.

Pattern/pola perlu di download dan untuk membaca pola/pattern pula kita memerlukan software Adobe Reader. Seterusnya, kita perlu print/cetak kesemua kepingan pola yang diberikan. Selepas dicetak, kesemua kepingan pola perlu dicantum untuk mendapatkan pola baju yang hendak dijahit.

Berdasarkan pengalam saya, pola PDF senang untuk digunakan dan mudah. Ia bukan sahaja mudah kerana arahan yang diberi mempunyai aturan yang jelas, malah jika kita ada sebarang persoalan boleh bertanya terus dengan pereka pola melalui email.

Saya memang suka dengan pola/pattern PDF kerana ia tidak memerlukan banyak ruang untuk disimpan. Kesemua pola/pattern PDF saya simpan dalam laptop. Jika ingin digunakan cuma print sahaja. Mudah bagi saya yang selalu berpindah-randah. Al-maklumlah, kami ni hidup nomad. Lebih kurang setiap 3 tahun kami akan berpindah ke tempat yang baru


Kembali kepada cerita dress Alya, Wrap dress ini di jahit lining penuh keseluruhan baju. Saya telah menggunakan fabrik corak ice cream untuk bahagian luar baju, dan bahagian dalam pula saya gunakan fabrik corak kotak-kotak pink. 

Dress ini menggunakan 4 butang, 2 di bahagian depan dan 2 dibahagian belakang. Jika nak mudah boleh sahaja kita menggunakan butang KAM snap. Tapi kali ini saya gunakan kaedah buttonhole kerana saya hendak menggunakan butang bersize besar. 


Inilah rupanya bila wrap dress ini terselak. Comel kan? 


Terdapat 4 pilihan untuk menjahit pola/pattern wrap dress ini. Saya telah memilih pilihan yang paling mudah iaitu dress dengan kangaroo pocket.



Untuk menambahkan  keistimewaan dress ini, saya telah menyulam gambar bahagian poket dengan gambar Tsum-tsum Minnie Mouse sebelum bahagian poket disambungkan ke baju.



Alya suka dengan poket dress ini. Habis segala khazanah mainan kecil kegemaran Alya akan disimpan di dalam poket ini sebelum Alya keluar rumah.
Happy face! Dress ini dianggap berjaya! Sekarang ni Alya sudah mula memilih baju apa yang hendak dipakai. Disebabkan baju ini ada gambar ice-cream dan Tsum-tsum Minnie Mouse, ia berjaya menambat hati Alya...Yeay!!!


Minggu hadapan Alya akan berumur 3 tahun, tetapi untuk Daphne Wrap Dress ini saya jahit menggunakan size 4T. Semangat sungguh!

Dress ini memang mudah! Ia sangat cepat untuk dijahit. Suka dengan hasilnya! Insya Allah saya jahit lagi Daphne Wrap ini pada masa akan dengan dengan option yang lain pula!

Fun, fun, fun!!!

Terima Kasih kerana sudi singgah dan membaca blog saya. 

Insya Allah kita akan berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment