Monday, October 26, 2015

Tunic with Cute Sleeve

Assalamualaikum,

Hari ini saya nak share hasil jahitan yang saya buat untuk diri sendiri. Selfish sewing sekali-sekala tak salah rasanya...hehe. 

Saya telah menggunakan pattern daripada buku Jepun Stylish Dress Book: Wear with Freedom oleh Yoshiko Tsukiori. Buku ini saya beli di Kinokuniya Kuala Lumpur. Saya suka dengan buku ini kerana ia tunjukkan langkah demi langkah dan pattern yang disediakan juga cantik-cantik . Kebanyakkan pattern yang disediakan di dalam buku ini adalah loose in fit.


Pattern asalnya adalah tunic dress labuh, tetapi saya telah pendekkan di bahagian depan dan labuh sedikit di sebelah belakang.


Kalau menggunakan pattern asal, bahagian lengan adalah slit sleeve. Tetapi saya telah tutupkan slit tersebut.  Namun saya masih letakkan tali supaya boleh dijadikan ribbon di bahagain hujung lengan.


Untuk blouse kedua, saya labuhkan lengan dan kecilkan sedikit sizenya. Saya juga labuhkan sedikit baju ini dan kali ini, saya samakan labuh depan dan belakang baju.

Saya telah panjangkan sedikit lengan baju.

Pattern ini sangat-sangat mudah. Untuk bahagian leher, saya gunakan bias tape yang dibuat sendiri menggunakan fabric yang sama dengan baju. Untuk kedua-dua blouse saya ini, saya gunakan kain jenis cotton. 

Rasanya, untuk akan datang, saya akan gunakan kain cotton yang lebih lembut dan ringan...: )

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang. 

2 comments:

  1. I AM definitely doing this next. Ahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. YES!!!! You should try, sooo easy and comfy!! : ) Good Luck!

      Delete