Saturday, August 29, 2015

Mermoz dress

Assalamualaikum,

Mermoz dress ini saya jahit menggunakan pattern sendiri. Ini adalah pattern dress pertama yang saya cuba untuk cipta. Alhamdulillah pattern ini berjaya dihasilkan.


Saya menggunakan fabrik African Batik yang di beli di Dakar, Senegal. Dress ini dilapik dengan lining cotton nipis.


Dress ini saya namakan Mermoz dress sempena nama sebuah kawasan di Dakar, Senegal. Sama seperti tempat-tempat lain di Senegal, Mermoz sentiasa dipenuhi dengan warna-warna ceria. Penduduk tempatan di sini suka menggayakan baju yang berwarna-warni.


Bahagian belakang dress ini berlubang. Ini amat sesuai dengan cuaca panas di Senegal. Pattern lubang di belakang dress ini juga adalah inspirasi daripada pakaian yang dipakai oleh penduduk tempatan di sini. Ia menambahkan keunikan kepada Mermoz dress ini. Dan sudah pastinya comel apabila digayakan oleh si kecil.

Mermoz dress ini menggunakan butang di belakang baju.


Kali ini, saya hanya jahitkan dress ini untuk Aira sahaja. Insya Allah saya akan buat lagi Mermoz dress ini akan datang untuk Aisya dan juga Alya.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post akan datang.


No comments:

Post a Comment